Saturday 2 March 2013

MANGO PANNA COTTA


ASSALAMMUALAIKUM....
Hari ini aku cuba membuat Mango Panna Cotta....
Dah lama teringin nak rasa puding ini tengok gambar macam sedap je...tapi banyak kerja tak sempat nak buat...lagi pun malas nak buat yang makan hanya aku dan hubby je....anak-anak kalau ada buah tak minat....hubby pulak kuih yang manis kena kurangkan...maklumlah orang dah berumur ni mana boleh makan manis2.....Tapi hari ini aku cuba juga buat, sebab aku nampak buah pelam cantek sangat di kedai dekat pejabat ku....apalagi beli le.....Resepi aku ambik dari blog K.Nor@SecubitGaram....K.Nor ni memang rajin ye...macam2 rasa Panna dia dah buat....Hari ini aku pula buat......oooiiiii rasanya memang sedap...tq K.Nor.....




MANGO PANNA COTTA
Resepi asal  : K.Nor@SecubitGaram
Salin semula: Kakjamme

Bahan
2 cawan susu segar/fresh milk
1/2 cawan whipping cream
1 sudu besar serbuk gelatin (beli sebuk gelatin Halalgel ada jual di Giant)
1/4 cawan gula atau ikut kegemaran sendiri manisnya.
1 sudu kecil esen vanilla.

Untuk Puree
2 biji mangga masak
2 sudu besar gula pasir
1 sudu kecil perahan lemon(terlupa letak )

CARA:
Masukan gelatin dalam mangkok dan tuangkan tiga sudu besar air panas dan kacau hingga larut dan sebati.
Masak susu, whipping cream (kalau tak ada susu whipping cream pakai susu segar semua pun boleh) dan gula,lalu masak dengan api sederhana dan masak hingga kelihatan buih2 kecil.
Padamkan api dan masukkan adunan gelatin dan esen vanila, kacau hingga sebati.
Tuangkan dalam bekas yang sesuai dan sejukan hingga 5 - 6 jam...
Blend buah mangga hingga halus, masukan gula dan perahan lemon dan masak hingga sebati.
Bila panna cotta telah sejuk dan mengeras tuangkan puree mangga tadi atasnya dan sejukkan semula.Panna cotta sedap dimakan bila sejuk...

sedapnya...sejuk je ditekak dan rasa mangganya...nti boleh cuba strawberry...


2 comments:

  1. woow mak long besh je nampak panna cotta ni hihii..org k.berang nak sket bole hehe :)

    ReplyDelete